Čitanje s razumijevanjem, 1. dio

Standardno

Čitate li uputstva? Za, recimo, igranje računalne igrice, sastavljanje stolice, postavljanje dječje sjedalice u automobil ili kuhanje nekog jela? Čitate li obavijesti na javnim mjestima: oglasnoj ploči u vrtiću, na radnom mjestu, vratima dućana? Zapamtite što ste pročitali ili samo ovlaš bacite pogled i poslije tri dana znate da ste tamo negdje nešto vidjeli, ali…

Moram priznati da se i sama ponašam dvojako: nešto pročitam i istog trena zaboravim, a nešto zapamtim. Nađem li se u situaciji da imam koga pitati, radije ću ga pitati nego čitati uputstva. Nema li koga, čitam. Jednom, dvaput, koliko god puta trebalo da nešto napravim. Najdosljednija sam što se tiče profesionalnog svijeta – nikad mi nije teško provjeriti ili pronaći informaciju koju trebam. Privatno samo ako sam prisiljena jer sam po tom pitanju, recimo, pomalo lijena.

Hm, da. Čitati i razumjeti. Evo što se zapravo dogodilo:

clip_image002Moji su osmaši dobili zadatak pročitati tekst i odgovoriti na pitanja o njemu – provjera „čitanja s razumijevanjem“. Tekst nije bio bogzna koliko težak, čak je mogao biti poznat onima koji su gledali film snimljen prema knjizi. Bez nepoznatih riječi, s uputama gdje što prepisati ili citirati, gdje zaključiti svojim riječima, gdje pronaći primjere za vizualne, auditivne i taktilne motive (gradivo 5. razreda, grr!) ili pronaći zadanu karakterizaciju. Ništa novo.

Da, ništa novo. Osim što je tekst najbolje razumio učenik koji inače ima trojku iz hrvatskoga (svaka čast, Mihaele!), a odlikaši… Samo četvorka. U drugom razredu slična priča: četvero trojkaša dobili peticu, ali i dvije odlikašice. Naravno da sam sretna što se to dogodilo (presretna!) jer ide u prilog tvrdnji da svatko može dobiti bilo koju ocjenu , pa i peticu (!), ali i zabrinuta zašto su podbacili oni koji nisu trebali.

Nakon utvrđivanja tko je ugodno iznenadio, dolazim do zaključka da su to djeca koja doma puno pomažu roditeljima, i to fizičke poslove, djeca koja nemaju previše vremena za virtualni svijet. Možda griješim, ali… Svakako vrijedna tema za istraživanje. Odvrtim film dalje i sjetim se lektire: problemi s razumijevanjem i opet slična slika. S osmim se razredima „družim“ od kraja njihovog šestog razreda (ne znam što su radili dvije godine) i znam da je razumijevanje problem. Isto tako znam da istraživanja govore da suvremene generacije djece mogu obavljati više aktivnosti istovremeno. Kako da se u to uklapa čitanje s razumijevanjem?

Njima se valjda čini da im mi tupimo s čitanjem bezveze, što će trošiti vrijeme na čitanje kad su informacije dostupne i u lakšim varijantama. Možda se meni samo čini, ali oni nisu svjesni da je vještina čitanja temeljna za uspjeh u životu. Vrlo jednostavno – čitanje otvara vrata svakom drugom učenju: matematici, prirodi, povijesti, tehničkom, mehanici, političkim znanostima, a da ne spominjemo pretraživanje interneta ili rukovanje novim DVD uređajem. Općenito rečeno, morate znati čitati da biste uspjeli.

clip_image004Istraživanja su pokazala da u Sjedinjenim Američkim Državama 43 % stanovništva s najslabijom pismenošću živi u siromaštvu. Da, gdje je Amerika od nas? Pa, kad se sjetim kolega iz osnovne škole koji nisu nastavili školovanje i kad ih danas vidim, mislim da je jako blizu.

Da se vratim čitanju s razumijevanjem. Kako izgleda razumijevanje? Tradicionalne definicije su se usmjeravale na sposobnost čitatelja da sve riječi pročita naglas, da prepriča ono što se dogodilo i odgovori na pitanja iz teksta. Savjet da se jako koncentrira i razmišlja smatrao se zadovoljavajućom uputom zahvaljujući kojoj će razumjeti značenje. Ne treba ni spominjati da je nakon testa sve isparilo iz glave.

Pravo razumijevanje povezano je s razmišljanjem, učenjem i proširivanjem čitateljevog znanja. To je nadograđivanje starih znanja, svladavanje novih informacija i povezivanje s drugim sadržajima.

Prema tome, znamo li čitati? Pretpostavljam da je odgovor potvrdan (to se ipak treba naučiti negdje tamo do 2. razreda). A čitati s razumijevanjem? Vješti čitatelji koriste uvijek iste strategije, bez obzira što čitaju: postavljaju pitanja, zaključuju, stvaraju mentalne slike, povezuju i stvaraju opću sliku. Mnogi učenici to ne znaju zbog raznih razloga: slabije tehnike čitanja, nemogućnosti zamišljanja ili izdvajanja bitnog od nebitnog ili…

clip_image006Možda će im pomoći knjiga 7 ključeva čitanja s razumijevanjem – Kako pomoći djeci da čitaju i razumiju pročitano! koju su napisale Susan Zimmermann i Chryse Hutchins , a clip_image007izdalo Ostvarenje.

Bilo bi idealno kad bi roditelji od malih nogu čitali djeci i razgovarali o pročitanome, zajedno zamišljali, nastavljali priču, mijenjali kraj, glumili dijelove teksta… Istraživanja kažu da bi to pomoglo djeci u školi i kasnijem životu. Iz vlastitog iskustva znamo da se i nedostatak tako ranog čitanja može nadoknaditi, možda je ponekad samo potrebna dobra motivacija.

Svodi li se sve na dobru motivaciju ili je ipak potreban dug i ozbiljan posao da dijete završi osnovnu školu sa spoznajom da će, zahvaljujući razumijevanju bilo kakvog teksta, uspješno nastaviti dalje?

„Banalno, ali istinito, treba znati pročitati i kazališnu ili kino kartu. Nije isto 2. red partera desno i 2. red balkona desno. Osim karte, tu valja čitati i natpise koji nas prate već od ulaza pa do dvorane.“

Odgovori

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Log Out / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Log Out / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Log Out / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Log Out / Izmijeni )

Spajanje na %s