Jezično izražavanje, 1. dio: Zašto?

Dobro, priznajem: ja sam od onih koji padaju na izgled. Boje, kvalitetne fotografije, duhovite ilustracije – kad mi u ruke dođe novi udžbenik, vizualni izgled je prvi poticaj da ga malo bolje proučim. Iako mislim da su moji radni materijali dobri, nikad neću odbiti proučiti neku zanimljivu i novu ideju, sadržaj, materijale… Pravi poticaj za proučavanje udžbenika po kojemu ne radim je godišnje planiranje. Tad si stvarno dam truda i proučim dijelove koji me zanimaju. Naravno, za bilo kakvo mijenjanje je prekasno jer se udžbenici naručuju u proljeće, a planira se početkom rujna.

To mi se dogodilo i ove godine, jedan me udžbenik oduševio organizacijom sadržaja i izborom nekih tekstova. Je li to dovoljno da o njemu nagodinu ozbiljno promislim? Ne znam. Nekako mi se uvijek dogodi da u čitanci nema tekstova koji su mi zbog nekog razloga važni i za koje smatram da bi ih svi učenici u hrvatskim školama trebali upoznati. I zato moram kombinirati čitanke, fotokopirati sadržaje ili ih u nekom drugom obliku predstaviti svojim učenicima.

Kako se mi učitelji volimo međusobno družiti i nekako se dogodi da u svojim socijalnim mrežama uvijek imamo kolege po struci, najviše se informacija o školstvu izmijeni uz neobavezno druženje (čitaj: kavu). Izmjenjujemo ideje, prepričavamo sadržaje sa stručnih usavršavanja, uspoređujemo, komentiramo, dotičemo se zahtjeva Ministarstva s jedne i Agencije s druge strane, razmjenjujemo literaturu, početne ispite, pratimo napredak „naše“ djece u srednjoj školi i tražimo rješenja za poboljšanje poučavanja. Razgovaramo o izboru tekstova i načinu njihove aktualizacije.

Baš sam danas razgovarala s kolegicom iz srednje škole o njihovom i našem (osnovnoškolskom) usavršavanju. Prošli smo tjedan pretresle jezično izražavanje, govorništvo i vokabular (naše), a danas komunikacijske vještine (njihovo). Priznajem da smo obje došle do nekih novih saznanja i odlučile uvesti neke novine u svoj rad što će meni u osnovnoj školi biti lakše jer mi Nastavni plan i program dopušta veću slobodu u izboru sadržaja za rad (Ne daj se , Lidija!).

Činjenica je da se naši učenici usmeno loše izražavaju. Isto je tako činjenica da u virtualnom svijetu puno međusobno komuniciraju (čak je i raspored sati pušten u opticaj preko Facebooka!). Zašto ne iskoristiti mogućnosti interneta i računalnih tehnologija? Počnimo od najjednostavnijeg primjera – znaju li vaši učenici dobro prezentirati sadržaj iz PowerPointove prezentacije? Znaju li koliko je slajdova optimalno, čemu služi tekst na slajdu? Ima li njihovo izlaganje jasnu strukturu (uvod – razrada – završetak)? Teče li njihovo izlaganje bez treme, zastajkivanja, poštapalica? Znaju li jasno izložiti svoje misli?

Koliko ste puta i vi sami sudjelovali u radu seminara i slušali predavača koji je odvrtio preko 30 slajdova i cijelo vam je vrijeme bilo zanimljivo? Najlakše je sve staviti na papir, tj. slajd i vrtjeti prezentaciju. Želimo li da naši učenici čitaju ono što su napisali ili da usmeno izlože rezultate svoga rada?

Zato mi je ove školske godine odabir rada na usmenom izražavanju jedan od glavnih zadataka nastave hrvatskoga jezika u osmom razredu. Vjerujem da je jasno izlaganje misli jedan od preduvjeta uspješnosti u bilo kojem predmetu, ali još važnije: komunikacijske vještine su jedna od temeljnih kompetencija u poslovnome svijetu, kompetencija koja će, uz informatičku pismenost, u budućnosti samo dobivati na značenju.

Na kraju prvog školskog dana mogu dodati: osmašima sam objasnila cilj i svrhu ovogodišnje nastave, razloge zašto ćemo raditi to što ćemo raditi, a oni su u novom jezičnom kabinetu postavili samo jedno pitanje: „Imamo li internet na računalima?“. Baš se veselim ovoj školskoj godini!

Odgovori

