Prilozi motivaciji za pisano izražavanje

clip_image002

Blažena motivacija! Evo, već je utorak, a nikako da se desi. A ljutim se kad učenici kažu da ne znaju o čemu bi pisali! Naravno da sam na početku svoje učiteljske karijere u takvim slučajevima nudila izbor slobodne teme, ali se pokazalo da tek tad zaista ne znaju što bi napisali. Eto, na svojoj se koži svašta nauči, i dobro i loše.

U svakom je slučaju lakše motivirati odrasle osobe (hm, utorak je, a ja još pišem Smiješak), nego djecu. Pronaći odgovarajuću motivaciju, kvalitetno se pripremiti za taj toliko teški dio nastavnog sata – iziskuje podosta truda i snalažljivosti. Motivacija za pisano izražavanje često stvara glavobolje i kolegama s više staža od mene. Ono što je učenike motiviralo prije pet ili deset godina, danas više nije zanimljivo. Ono što motivira učenike osmih razreda, ne može se iskoristiti u motivaciji šestaša.

Šestaši, eh moji šestaši… Oni su nova, teškomotivirajuća generacija. Generacija trenutačnog zadovoljenja potrebe za informacijama. Sve ostalo osim onoga što se istog časa može dobiti ili ostvariti – za njih je gubljenje vremena. Motivirati njih posebno je teško. Naravno, kad je riječ o pisanom izražavanju. U usmenom su fantastični i zainteresirani za iznošenje svog mišljenja, čak i previše.

Koliko se u njihovom slučaju može iskoristiti još uvijek neizostavna literatura (izdvojit ću tek knjigu Dragutina Rosandića „Pismene vježbe“, odnosno noviju i dorađenu knjigu istoga autora „Od slova i teksta do metateksta“), ovisit će o snalažljivosti i prilagodljivosti učitelja. Hvala bogu da je u bespućima interneta moguće pronaći ponešto i za njih.

Nadam se da vas tvrdnje Marca Prenskyja u članku „ Zainteresiraj me ili ću umrijet od dosade“ davne 2005. godine neće obeshrabriti u misiji traženja najbolje motivacije. On, između ostaloga, tvrdi da možda – a ja mislim da je tako – današnja djeca izazivaju nas – svoje profesore, da se angažiramo na njihovom nivou, čak i s prastarim stvarima – stvarima koje mi smatramo važnima, npr. nastavnim programima .

Da nije sve tako crno i zastrašujuće tehnologijski, uvjerit će vas tekst Pričaj mi priču koji me oduševio svojom neposrednošću i iskrenošću, prije svega jer se prvenstveno obraća roditeljima, a onda i učiteljima u razrednoj nastavi (ali je primjenjiv i šire). Ruku na srce, djeca s kojom se susrećemo u školi imaju svakakve čitalačke navike: od zaljubljenika u čitanje do onih koji se provuku do srednje škole s pročitanom knjigom, dvije, tri… I koje nikako ne možemo motivirati za čitanje.

Književnik Pavao Pavličić rekao je da misli „da čovjek počinje pisati zato jer voli čitati pa želi vidjeti može li svoje iskustvo postaviti tako da ljudima bude zanimljivo onako kako su njemu zanimljive neke knjige.“ Svakako da je lakše pisati i napisati bilo što onome tko čita jer lakše može oblikovati i izreći svoje misli.

S takvom djecom je prekrasno raditi, oduševljavaju nas svakim svojim uratkom, lijepim mislima, prosudbama o pročitanim djelima, ponekad nas i tjeraju na čitanje knjige o kojoj bi željeli pričati… Nažalost, malo ih je. Većinu razreda treba motivirati na pisanje, a nekolicini pristupiti i individualno.

Ideje za motivaciju mogu se pronaći i na internetskim stranicama Hrvatskog centra za dramski odgoj ili u nekoj od mnoštva knjiga iste tematike (izdvajam knjigu Gordane Fileš “Dramske radionice i igraonice u nastavi hrvatskoga jezika” u izdanju Školske knjige).

clip_image004Hoće li učenike na pisanje najviše motivirati osobno iskustvo, posredovana stvarnost ili neki pripremljeni materijali, ali u njima zanimljivom i poticajnom obliku, treba otkriti svatko od nas. Možda će se isti materijali moći iskoristiti samo jedne godine, možda ćete imati sreće i neće vam trebati puno truda za njihovu pripremu…

A možda u dogledno vrijeme motiviranje učenika za pisanje postane vještina i obavezna kompetencija.

Odgovori

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s