Kako uspješno učiti ili faza 3: uzeti stvar u svoje ruke

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA Upišete li u Googleovu tražilicu sintagmu „kako uspješno učiti“, možete očekivati oko 248 000 adresa na kojima se govori o učenju. 245 000 stranica je na hrvatskome jeziku. Teško je povjerovati da se u tom mnoštvu ne mogu naći iskoristive informacije koje bi učenicima pomogle da u školi budu uspješniji. Vjerujem da su mnogi učenici ili njihovi roditelji proučili neke od stranica, ali što razrednik može učiniti da pomogne svojim učenicima?

Ne mogu si pomoći, ali opet ću o svom razredu. Prije tri tjedna poduzela sam korake u suzbijanju neučenja i pisanja zadaća, prije dva tjedna razočarala sam se zbog izostanka rezultata, prošli sam tjedan odlučila dići ruke od svega, a ovaj odlučila uzeti stvar u svoje ruke. Ne da mi onaj vražićak mira i ne mogu sjediti skršenih ruku i čekati da si učenici sami pomognu. Jest, i dalje sam ljuta, ali ovaj put više na roditelje jer im ne pomažu. Možda ponekad ni ne znaju kako, ali mogu pronaći pomoć: u školi, knjižnici, na internetu. Samo treba malo truda i vremena. 

 

Budući da mi učitelji uvijek imamo vremena, red je da se onda ja prihvatim tog posla. Razgovarala sam na zadnjem satu razrednog odjela samo s curama i opet se potvrdilo ono što sam znala i tvrdila otprije: najbolja učenica u razredu ima najviše obaveza kod kuće i mora si dobro organizirati vrijeme da bi sve stigla. A odlična je iz svih predmeta. Ona pati jer je smatraju štrebericom i ne može im objasniti da ne uči cijeli dan, ne uči unaprijed, ali uči s razumijevanjem u ograničenom vremenu. U međuvremenu obavlja kućanske poslove kako bi pomogla mami i čuva sestrinu djecu.

 

 

clip_image002Uspješno učiti je itekako moguće, ali treba naučiti kako učiti. Na učenje i pamćenje utječu mnogobrojni faktori:

a) fiziološki – zdravlje, umor,

b) karakteristike gradiva – vrsta, količina, poznavanje gradiva, smisao,

c) psihološki – motiviranost, aktivnost, iskustvo, mentalna kondicija, izbor strategija učenja,

d) organizacijski faktori – način i metode učenja,

e) objektivni faktori – temperatura prostorije, vlažnost zraka, doba dana, mjesto učenja,

f) posebni faktori pamćenja – vrsta gradiva, način učenja (dubina), svrha, interferencija s drugim gradivom, stupanj naučenosti, stupanj angažiranosti u učenju.

Važno je znati koji stil učenja vam najviše odgovara i prema njemu organizirati način svog učenja . Svakako je dobro na početku utvrditi slabe točke koje učenike ometaju u navikama učenja. Ispunjavanjem upitnika učenici će utvrditi jesu li njihove navike prikladne ili manje prikladne za uspješno učenje.

Na adresi supertajnog bloga možete pronaći savjete kako olakšati i poboljšati učenje, uz navođenje korištene literature. Ili možete pogledati materijale na mnogobrojnim portalima:

clip_image004   image   image

Znate li što je ČPČPP metoda u učenju? Pročitajte materijale na portalu ti-si-sunce ili webograd.tportalu ili pojam upišite u tražilicu i pretražujte.

Znate li tko su eksperti učenja ili kako izgleda trening uspješnog učenja? Gdje, kada, koliko, što najprije učiti? Pogledajte savjete na stranicama sljedećih škola: OŠ Ivane Brlić-Mažuranić iz Virovitice, OŠ Matije Gupca iz Cernika ili OŠ Gradište.

I tako se redaju savjeti psihologa, pedagoga, knjižničara, učitelja svih predmeta. I svi polaze o općepoznatih i prihvaćenih spoznaja o učenju. U nekim se dijelovima poklapaju sa savjetima koje međusobno izmjenjuju sami učenici (pročitajte što kažu odlikaši, Bugov online forum, studenti Ekonomskog fakulteta u Zagrebu ili indexforum).

Želite li se pak totalno zbuniti ili ljepše rečeno – biti in s novom generacijom učenika, pogledajte portal za mlade TEEN385 i pročitajte njihove članke (Nova pravila uspješnog učenja) i forum .

clip_image006 „Kada sam učio u svojoj sobi za radnim stolom, uvijek bi me omelo računalo, koje sam potom ubrzo upalio, ili pogled kroz prozor, knjiga koju sam posudio u knjižnici… I mrtvačka tišina mi je smetala. Počeo sam učiti pred upaljenim, ali stišanim MTV-om na podu u dnevnoj sobi, gdje bi najviše vremena proveo u subotu poslijepodne kad je inače ionako dosadno vani i nema se što za raditi.
Starci su najprije mislili da sam poludio i tjerali me nazad u sobu, ali kad su vidjeli da ja fakat učim a ne gledam u telku pustili su me na miru, pogotovo kad sam dobio prve bolje ocjene iz logike i sociologije, predmeta koje sam mrzio bubati napamet’
Maks, 17“.

Sjetimo li se kako smo mi učili – u osnovnoj i srednjoj školi i na fakultetu, možda se nad Maksovim primjerom ne treba zgražati. Kolike sam tisuće koraka napravila spremajući ispite…Smiješak. A sada tražim najbolji način učenja za svoje učenike pri čemu je jedan od savjeta: zatvori se u svoju sobu i uči za radnim stolom. Ma, dajte! Da bi djeca učila na taj način, moraju imati izgrađene radne navike, a to se radi u obiteljskom domu. I opet se vraćamo na obitelj – koliko god se učitelji trudili, nemamo li pomoć roditelja, rijetko ćemo uspjeti.

A trudimo se, što ću i dokazati dvjema prezentacijama: kolegica Stela Pavetić pripremila je dvije prezentacije za učenike osnovne škole (Kako preživjeti u školi, Kako preživjeti u školi 2), a Lidija Novosel za učenike prvog razreda gimnazije (Kako uspješno učiti). Hvala objema, na trudu i dopuštenju da ih vidi cijela obrazovna zajednica.

Odgovori

