Kako napisati dobar intervju kad vam pri ruci nije neka strašno cool osoba?

image Prolistate li školske časopise, najčešće intervjuirane osobe bit će ravnatelji škola ili netko od nastavnog i nenastavnog kadra. Ponekad se dogodi da je vašu školu polazio netko poznat užoj ili široj javnosti pa gledate gdje biste iskopali vezu da ga intervjuirate (možda neki član obitelji, susjed, frizerka…). Ili u školi gostuje neki književnik, glumac, pjevač – eto prigode za intervju. Ili čekate s obradom intervjua i nadate se… I na kraju ga obradite prema naputcima iz udžbenika.

 

 

A zašto ne biste probali jedan izuzetno jednostavan i vrlo zanimljiv način. Kako? Intervjuirajte roditelje! Zašto? Da biste cijeli razred upoznali s njihovim zanimanjem i istovremeno im razbistrili glave pri odabiru pojedinih zanimanja.

clip_image002[1]Dakle, pismena ili usmena vježba intervjua iz hrvatskoga jezika može se prekrasno povezati sa satom razrednog odjela i biti prilog profesionalnoj orijentaciji učenicima osmih razreda. I kad niste razrednik osmašima, njihovi će se razrednici vrlo rado priključiti ovoj temi.

Prednosti izbora roditelja za intervju su višestruke: u svakome razredu imate mnoštvo zanimanja, učenici poznaju svoje roditelje (bit će opušteni, znat će što ih treba pitati jer o većini stvari i tako svaki dan slušaju kod kuće), roditelji će se potruditi predstaviti svoje zanimanje na najbolji mogući način, navest će i dobre i loše strane pojedinoga posla, a i učenici će se svojski potrudili kako bi drugima objasnili što to njihovi roditelji zapravo rade.

U složnom i kolegijalnom razredu može se razviti izvrsna rasprava oko izbora zanimanja jer će mnogima postati jasnije što, primjerice, radi strojobravar, što ekonomistica, a što uzgajivač cvijeća i povrća. Učenici će rado komentirati ono što su čuli i imat će do kraja školske godine dovoljno vremena razmisliti o izboru srednje škole.

U razredu koji nije najdobronamjerniji i u kojemu postoje podjele na grupice i klanove, temi treba pristupiti na puno obzirniji način jer se ipak radi o zanimanju roditelja djece koja svaki dan u istom razredu provode po 6 ili 7 sati. U ovakvim slučajevima još je važnija dobra suradnja s razrednicima koji će dodatno na SRO pripremiti učenike na važnu temu izbora zanimanja. Ne smije se dozvoliti bilo kakvo ismijavanje nečijeg zanimanja i više je puta potrebno ponoviti da se roditelji često žrtvuju kako bi svojoj djeci osigurali uvjete za bolji život. Naravno da tada ovoj temi može prethoditi ili slijediti i niz odgojnih tema i radionica na satovima razrednog odjela. Međutim, i u takvom, „nesložnom“, razredu odabir roditelja za intervju bit će poticajna i zanimljiva tema i učenici će je rado odraditi. clip_image004

Ima li u razredu puno učenika, dobro ih je organizirati u skupine po tri (ja sam ih podijelila u parove). Tako ćete na jednostavan način riješiti i situacije kad netko opravdano ne želi intervjuirati svoje roditelje. Svaka skupina ili par prvo treba razmisliti o pitanjima koja će postaviti, zatim ih napisati i pokazati učitelju kako bi se „sredila“: utvrdio redoslijed, proširila ili sažela, dopunila ili izbacila i sl. Treba se dogovoriti i o pitanjima koja će svima biti jednaka: koje su dobre, a koje loše strane posla/zanimanja, biste li taj posao preporučili svojoj djeci, kako utječe na obiteljski život ili važno pitanje oko zadovoljstva mjesečnim primanjima. clip_image006Učenicima će možda trebati pomoć i za uvodni dio u kojemu trebaju predstaviti osobu koju intervjuiraju pa je zato ovu temu najbolje obraditi u obliku projekta čije je trajanje desetak dana.

Gotove intervjue treba usmeno prezentirati pred cijelim razredom, ostaviti mogućnost za pitanja, pojašnjenja i raspravu, ali ih i u pismenom obliku neko vrijeme izložiti na razrednom panou kako bi svi mogli proučiti zanimanja koja ih interesiraju.

I, na kraju, učenike valja i ocijeniti. Mislite li da će biti puno ocjena manjih od petice? Neće jer će se svojski primiti posla, a i učenici koji se školuju po individualiziranom ili prilagođenom programu doći će na svoje i s veseljem pripremiti svoje projekte.

 

clip_image008

Napomena: uz pisani će tekst mnogi učenici donijeti i fotografije osoba s kojima su razgovarali, ponekad i s radnoga mjesta (izvrstan prilog!), neki će možda imati želju i snimiti zvučni zapis (ne treba im uskratiti želju), ali svima se ocjenjuje isto – intervju u pisanom obliku i ostvarenost elemenata koji su bili zadani.

Odgovori

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s