Što je Brain Gym?

Zašto su neka djeca/učenici uspješna, a druga nisu? Zašto je vama jedan dan lako raditi, a drugi teško? Stres? Meteoropatija? Bezvoljnost, niska razina motivacije… Znate li kad ste zapeli i trebate odmor? Što tad radite?

I zdrava djeca znaju kad im je potrebna pomoć i to pokazuju svojim ponašanjem. Istraživanja kažu da ne postoje lijena, povučena, agresivna ili ljutita djeca. Postoje djeca kojima nije pružena mogućnost da uče na primjeren način.

S općim razvojem društva, a pogotovo razvojem tehnike i tehnologija, zaboravlja se pokret. Postajemo statični, ograničeni malim prostorom, sjedimo i primamo informacije, tjelovježbom se bavimo gledajući sportske kanale na televiziji, igramo se za računalom…

Igre koje smo se prije tridesetak godina igrali na svježem zraku (lovice, gumi-gumi, penjanje po drveću, školice, različita preskakanja…) današnjoj su djeci uglavnom nepoznate. Dečki još i borave vani, ali se ne miču dalje od nogometa (i to je nešto), a cure?

Potrebno nam je kretanje, tj. tjelesni i energetski pokreti prilagođeni potrebama ljudi koji uče u našoj modernoj, visoko tehnološkoj kulturi.

Jeste li čuli za Brain Gym? Mislite da je to gimnastika za mozak? Doslovce? clip_image002

Pa, riječ je i o mozgu i o gimnastici. Brain Gym je temeljni program edukacijske kineziologije (učenja kretanjem) koji uključuje vježbe za poticanje integracije moždanih funkcija što rezultira djelotvornijim učenjem.

 

Osmislio ga je dr. sc. Paul Dennison, koji je i sam imao poteškoća u učenju čitanja i pisanja. Radeći s djecom koja „teže“ usvajaju gradivo, djecom koja imaju dijagnosticiran ADHD i s djecom koja imaju disleksiju i disgrafiju, uočio je da niz jednostavnih pokreta – vježbi koje su se svakodnevno provodile, uvelike pomažu djeci u savladavanju gradiva i poboljšavaju njihov uspjeh u školi.

Pomislili ste da su ovo vježbe samo za djecu s navedenim poteškoćama? Krivo! Niz od 26 vježbi može pomoći svakoj osobi, odrasloj ili djetetu, da poboljša koncentraciju, pamćenje, učenje, slušanje, čitanje…

Vježbama se potiče integracija sustava uma i tijela, odnosno integrirano djelovanje cijeloga mozga i tijela u okvirima triju dimenzija (lateralnosti – podjeli tijela i mozga na lijevu i desnu stranu, centriranja – sposobnosti prijelaza preko linije koja dijeli tijelo na gornji i donji dio i fokusiranja – sposobnosti prijelaza preko linije koja dijeli tijelo na prednju i stražnju stranu).

Usklađeno funkcioniranje svih područja mozga i općenito sustava tijela i uma vodi poboljšanjima:
• opće motoričke koordinacije,
• koncentracije i pamćenja,
• čitanja, pisanja, jezičnih i matematičkih vještina,
• organizacijskih vještina,
• logičkog mišljenja i razumijevanja,
• emocionalne ravnoteže,
• i smanjenju hiperaktivnosti i napetosti.

clip_image004

Dakle, možemo reći da su ovakve aktivnosti osobito učinkovite u području školskih vještina jer svakoj osobi pomažu u buđenju potencijala i pomažu da njime raspolaže u potpunosti. Kada djeca otkrivaju kako primati informacije i istovremeno se izražavati, dolazi do dubokih i često trenutačnih promjena u učenju i ponašanju.

Zašto se onda u našim školama, kao u podosta zemalja u svijetu, ne koriste takvi pokreti? Zato što se uvriježilo mišljenje da su um i tijelo odvojeni pa kretanje nema nikakve veze s inteligencijom, a jednostavne fizičke aktivnosti bez skupih pomagala i oduzimanja puno vremena – nisu ni od kakve koristi.

Evo, opet smo u zabludi jer da bi mozak dobro radio, treba kisik. A da bi se povećao dotok krvi i kisika u mozak – treba provoditi aerobne vježbe. clip_image006

Svaki bi učitelj trebao biti barem upoznat s teorijom Brain Gyma, a još bolje – trebao bi provoditi neke jednostavne i vremenski kratke vježbe na svakom satu za pojedine vrste aktivnosti. Križno će gibanje pomoći u vještini čitanja, misleća kapa u slušanju, slon pri rješavanju matematičkih zadataka, a moždane tipke pojačati koncentraciju prije testa.

Cilj Brain Gyma je stvaranje kondicije za integraciju mozga kako bi se bilo koja vrsta pokreta mogla obavljati što lakše te da bi sam pokret mogao glatko teći iz jedne polutke prema drugoj. Tako se smanjuje napor pri učenju i korištenju tijela i omogućuje ugodna realizacija svakog pokreta kao oblika osobnog izražavanja.

Mnogi učitelji diljem svijeta svakodnevno u svojim učionicama koriste sve pokrete iz programa Brain Gym®. Drugi koriste samo neke, ali ni od koga se nikad ne smije zahtijevati da se kreće na način koji je neprirodan ili neudoban. Svaki učenik treba raditi unutar granica vlastitih sposobnosti i treba ga ohrabrivati, a ne prisiljavati, na izvođenje ovih aktivnosti.

 

Podsjetite ih da trebaju popiti i dovoljno vode, pogotovo prije pisanja testa.

Što radite kad se ne možete sjetiti nekog podatka? Stavljate li ruku na čelo i masirate se iznad obrva? Aha, na tragu ste Brain Gyma a da to niste ni znali. Ovi su pokreti prirodna i zdrava alternativa svakodnevnim napetostima i blokadama jer blokada nije ništa drugo nego nemogućnost nošenja sa stresom i neizvjesnošću novih zadataka.

I mi često „zablokiramo“, a zamislite onda kako je djeci kojoj se to često događa. Zamislite njihovu frustraciju i nemogućnost njenog prevladavanja. Zamislite dijete kojemu nije jasno zašto kod kuće sve zna, a na testu se „smrzne“. I objasnite roditelju zašto je to tako. Ili sebi.

A da ipak probamo Brain Gym? clip_image008

2 misli o “Što je Brain Gym?

Odgovori

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s