Pismo – osobno i otvoreno

clip_image002[6]Zadnje pismo koje sam napisala bilo je lanjsko pismo Djedu Božićnjaku u ime moje tada petogodišnje kćeri. Kad sam pak ja napisala zadnje pismo, ne pamtim. Nekako se dogodilo da ih više nemam kome pisati jer su drugi oblici komuniciranja brži i dostupniji. Naravno, govorim o onome što se nekad smatralo pismom – rukom pisanom, kuvertiranom i adresiranom te odaslanom poštanskim kanalima.

Obrađujući u osmome razredu temu pisma – otvorenog i osobnog, u prvi sam se mah iznenadila kad su skoro svi učenici rekli da nikad nisu napisali pismo. Zaista, i kome bi pisali kad se sva njihova komunikacija odvija drugačijim kanalima? To nepisanje pisma sa svim njegovim zakonitostima (oslovljavanjem, formom, pozdravom, brigom za pravopis i rukopis i odlikama stila) nama, učiteljima hrvatskoga jezika, stvara određene poteškoće – učenici upravo na sve navedeno ne obraćaju pažnju. Rukopisi su sve gori sa sve više disgrafičnih poteškoća (za što su, osim premalo pisanja, krivi i neki drugi suvremeni razlozi), pravopis je boljka naša svagdašnja na koju itekako utječu i sveprisutni i nepotrebni engleski izrazi, oslovljavanje – ma, dajte, znate i sami kako se međusobno pozdravljaju naši učenici! A stil? Pišu li učenici nekim stilom? Ono nekoliko školskih zadaća, tu i tamo pokoji sastavak…

Gdje je u svemu tome pismo? Kao da razgovaramo o nekoj raritetnoj, zastarjeloj pojavi Smiješak, tako mi izgleda pisanje osobnoga pisma. Hvala Bogu da je sadržaj ove nastavne jedinice ipak više okrenut pisanju otvorenoga pisma. A to je kud i kamo lakše napisati.

image Kako bi se učenicima na njima primjeren način približila tema pisma, uputite ih da pogledaju PUP – Priručnik za učenje i poučavanje – Učenici gdje u izborniku s lijeve strane treba odabrati Jezici i društveni predmeti pa Vodiči i Pišem…

image

U kratkom i jasnom Vodiču navedeni su podaci na koje posebno treba obratiti pažnju: skica, sadržaj, potpisivanje i konačne napomene. Ovako prikazano uputstvo atraktivnije je od bilo kojeg teksta u udžbeniku jer je i učenička pažnja drugačija – udžbenik je dosadan, računalo zanimljivo. Dodate li još i svoje napomene ili kratku skicu svog primjera ili oblik forme pisma tako da sve projicirate na platno, odradili ste pola posla. Vizualno atraktivno = bolje pamćenje.

Drugi dio odnosi se na pismenu vježbu – pisanje pisma. Kao što je u jednom udžbeniku navedeno, ne treba odabirati svjetske vođe, predsjednike ili što ja znam koga, nek napišu otvoreno pismo ravnateljici ili ravnatelju škole, bilo s pozitivnim ili s negativnim porukama – o uvjetima rada u školi (recimo školskoj kuhinji, knjižnici, informatičkoj učionici… Ima sijaset stvari o kojima će htjeti pisati.). Naravno, treba zadovoljiti sve zadane elemente i uradak treba primjereno vrjednovati.

clip_image008[5]Na ovaj čete način učenicima skrenuti pozornost i na PUP koji obiluje sadržajima koji su namijenjeni baš njima, a nađete li se u informatičkoj učionici ili učionici s računalom i internetskom vezom, učenici će sami proučiti predložene sadržaje.

Odgovori

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s