O kreativnosti (potraga za vremenom)

Razmišljam ovih dana o početku drugog polugodišta (jest da su praznici, ali mozak misli drugačije Smiješak), o načinima kako ću promijeniti dosadašnja predavanja, vježbe, satove lektire, što bih mogla zadati za čitanje s razumijevanjem, kakve vježbe smisliti za uvježbavanje pravopisa, kako potaknuti učenike na kreativnost…

imageMoram priznati da me gledanje moje djece u igri često navede na ideje koje mi prije nisu pale na pamet, da se često zapitam radim li neke stvari ispravno ili ne. U jednom sam članku pročitala čime sve ometamo dječju kreativnost:

· crtanjem djeci

· ispravljanjem dječjih oblika

· slikovnicama za bojanje

· inzistiranjem na urednosti i preciznosti

· nametanjem šablona

· prenaglašavanjem nekih vrijednosti.

Vrijedi se zamisliti nad nabrojanim. Koliko nam je brže i lakše ponuditi djetetu bojanku ili slične sadržaje da ih riješi jer često nemamo vremena sjesti i popričati s njime pa mu pomoći u izradi njegovih osobnih materijala. Koliko je lakše uključiti televizor i pustiti omiljeni crtić da u miru popijemo kavu ili popričamo s prijateljicom na telefon. Ili ubaciti CD s igricama u računalo. Ili kupiti polugotove proizvode koje samo treba sastaviti i obojati…

Vrijeme je postalo mjera svih stvari pa i odgoja. Da bismo dijete bodrili u njegovim idejama, treba nam vremena. Da bismo s njim pročitali priču, razgovarali o njoj, postavljali pitanja – treba nam vremena. Da bismo pronašli različita rješenja nekog problema, razvijali maštu, preokrenuli stajalište neke priče ili jednostavno odigrali „Čovječe, ne ljuti se“, trebamo zaboraviti sve drugo i isključivo se posvetiti našem malom zlatu. Naše zlato raste brzinom svjetlosti i uskoro će se naći u školskim klupama pa u petom razredu pa u srednjoj školi, na fakultetu… Kreativnost treba razvijati od malih nogu i stalno je njegovati, poticati na rast i širenje, davati joj kvalitetnu hranu i vitamine. Tko zna, možda je vaše malo zlato budući astrofizičar ili izumitelj pretvaranja ispušnih plinova u kisik.image

Lijepo je kad učitelj dočeka razred pun kreativne djece, no takav je scenarij gotovo nemoguć. Češći je onaj u kojemu učitelj treba u djeci potaknuti urođenu kreativnost i pomoći da se ona razvije. Čini li vam se da bismo, za sve zahtjeve koji se stavljaju pred učitelje, trebali imati čarobni štapić? Kako bi to bilo jednostavno: mah-mah i evo nam 20 prekrasnih sastavaka, mah-mah i lutkarski igrokaz oživio je priču o Potjehu, Striboru, Regoču…

Učitelji će ipak krenuti drugim putem jer moraju

· razumjeti dijete i prihvatiti ga onakvim kakvo jest

· vjerovati da svako dijete može biti kreativno

· stvoriti ozračje pogodno za otvaranje djeteta

· stvoriti odnos međusobnog razumijevanja, povjerenja, povezivanja, autoriteta

· vjerovati i uvjeriti svako dijete da može uspjeti u životu.

Većina učitelja radi sve gore navedeno, nadograđujući temelje koje učenici donesu iz svojih obitelji. Ponekad gradimo iz početka, ponekad od prvog kata, u iznimnim slučajevima i od viših katova, ali trudimo se graditi što bolje i kvalitetnije Smiješak. Mijenjamo se u skladu s razvojem metodike i pedagogije, tehnike, društva i odgoja, a to nije uvijek lako ni brzo. Nije ni proces cjeloživotnog učenja, ali to smo odabrali i tu staje svaka priča. Ili, rečeno borgovskim rječnikom Smješko namiguje, prilagodit ćemo se svakoj promjeni.

Nastava u kojoj se njeguje kreativnost ima sljedeća obilježja: image

· učitelj se trudi smanjiti stres i anksioznost kod djece i kod sebe

· proces se vrjednuje više od proizvoda

· uklanja se vremensko ograničenje iz aktivnosti u kojima sudjeluju djeca

· uspostavlja se slobodna i otvorena klima, a samoizražavanje se ohrabruje i cijeni

· djeca se ohrabruju da razmjenjuju ideje, ne samo s učiteljem, već između sebe

· natjecanje i nagrađivanje se nastoji koristiti što manje.

Spojiti ta obilježja sa zahtjevima Nastavnog plana i programa? Nastava hrvatskoga jezika pogodno je tlo za prilagođavanje i mijenjanje, traženje novog i boljeg, ponekad nam treba samo ideja. Pa, krenimo!

Jedna misao o “O kreativnosti (potraga za vremenom)

  1. Pingback: O čitanju i knjigama, ali i o još puno toga… | Pogled kroz prozor

Odgovori

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s