Uhvatimo sunce – interpretacija pjesme „Tratinčica“ Ljubice Balog

clip_image002I dok vani grije sunce, a ja s nostalgijom zurim kroz prozor jer me pritišće rok za objavu Pogleda kroz prozor Vrući smješko, postajem još svjesnija kako je tipičnom učeniku pubertetske dobi sjediti u školskim klupama, biti miran (sačuvaj bože – koncentriran!) cijeli školski sat, slušati, pamtiti, pisati, smišljati, rješavati… sve ono što smo im za taj sat pripremili! Sunce ih grije i preko tamnih zastora, ptičice cvrkuću, cestom prolaze kamioni, sve vrvi od podražaja svake vrste… a oni sjede i pretvaraju se da slušaju… Ni meni ne bi bilo lako!

Kako zainteresirati te mlade glavice, usmjeriti im misli i pažnju na ono što želimo – bez dizanja glasa i opominjanja? Kako iskoristiti tu teškom mukom potisnutu energiju i istovremeno ponuditi dašak zabave? Kako to izvesti u aktivnom, a kako u pasivnom razredu? Ništa lakše – ponudimo im mnoštvo njima bliskih sadržaja!

 

Sastojci našeg plana za zadobivanje pažnje:

· radovi proizašli u kućnoj radionici učenika – Windows Movie Maker i PowerPoint – korelacija s informatikom

· razgibavanje tijela – korelacija s TZK

· razgibavanje mozga – misleća kapa i pozitivne točke – elementi Brain Gyma

· scenski pokret – buđenje i hvatanje sunca

· lirska minijatura „Tratinčica“ Ljubice Balog.

Tijek nastavnog sata

Prije otprilike mjesec dana, tj. prije uskrsnih blagdana, moji su učenici iz informatike obradili, naučili i usvojili rad u Movie Makeru. Svi su za ocjenu trebali načiniti jedan rad u spomenutom programu i ovaj me put nitko nije pitao o čemu bi iz hrvatskoga jezika mogao raditi filmić.

Kako sam za travanj planirala raditi Tratinčicu, odlučila sam im ponuditi izazov – izradu prezentacije na temu proljeća, proljetnog cvijeća i tratinčica. Mislila sam da će radovi biti u PowerPointu, ali su već na satu pitali mogu li raditi u Movie Makeru. „Naravno!“ oduševljeno sam uskliknula. Parovi su se oformili, a motivacija je bila petica.

Prvi sat nakon praznika na računalu sam imala tri rada i sva sam tri iskoristila na ovome satu.

Motivacija

Sat smo započeli prezentacijama koje su izradili učenici, oslobodili smo misli suvišnih detalja, opustili se uz instrumentalnu glazbu i bili spremni na čitanje pjesme.

 

Središnji dio sata

Nakon čitanja pjesme razgovarali smo o značenju pjesničkih slika, personifikaciji i prenesenom značenju. Onda je svatko za sebe ponovno pročitao pjesmu, nakratko zatvorio oči i pokušao zamisliti da je tratinčica koja se upravo probudila.

clip_image004clip_image006Pošteno smo se protegnuli, zijevnuli koji put i krenuli razgibavati tijelo: gležnjeve i stopala, koljena – naše korijenje; kukove – naše listove; ruke, ramena, vrat, glavu – stabljiku pa smo se dobro umili, isprskali (ispljuskali) se vodom – našu cvjetnu glavicu, a onda smo aktivirali i mozak. Izmasirali smo uši (misleća kapa ili centriranje) i udubine iznad obrva (pozitivne točke) kako bismo se oslobodili memorijske blokade, odnosno potaknuli pamćenje i lakše se koncentrirali. Baš je bilo dobro! Za kraj smo još odglumili buđenje cvijeta i njegovo posezanje za suncem, trudeći se što više istegnuti na nožnim prstima kako bismo bili što bliže suncu.

Nakon ovakve sveobuhvatne pripreme, 10 minuta za pisanje razgovora između dviju probuđenih tratinčica – brzo je prošlo. I baš kad sam se ponadala da, uz napomenu da ostajemo u svijetu cvijeća, neće biti prilike za pisanje o nogometu – prevarila sam se. Dvije su se tratinčice rastale uz dogovor da se moraju pripremiti za utakmicu protiv šafrana! Način na koji je to izrečeno i ukomponirano u razgovor, iskreno me nasmijao pa je učenik dobio same pohvale.

Nakon ovog dijela uslijedila je prezentacija sa zanimljivostima o tratinčici, također učenički rad.

Završni dio sata

Vrijeme do kraja sata bilo je dovoljno za klasičnu interpretaciju pjesme i zapisivanje u bilježnicu, a ne stignete li sve zapisati, ostatak možete zadati za zadaću jer se u razgovoru nakon čitanja pjesme razgovaralo o svemu što se planiralo zapisati.

Ovaj sat može biti uvod u temu koja se obrađuje u nastavi prirode – Livada, a može se u korelaciji ili integraciji s prirodom izvesti i na neki drugačiji način.

Nama je bilo zabavno, učenici su bili veseli, s voljom su izvršili sve zadatke, a cilj nastavne jedinice i sata je ostvaren. Učiteljica je bila zadovoljna pa je isti sat održala i kolegici koja predaje u paralelnom razredu, čime smo započele praksu kolegijalnog poučavanja, a o tome – uskoro Smiješak.

2 misli o “Uhvatimo sunce – interpretacija pjesme „Tratinčica“ Ljubice Balog

  1. Pingback: O čitanju i knjigama, ali i o još puno toga… | Pogled kroz prozor

Odgovori

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s