O ukusima se ne raspravlja!

image Gornji bi naslov mogao biti sažetak učenikovog osmogodišnjeg čitanja lektire. Jer, ono što je nekome bila najgora knjiga, drugome je bila najbolja, tamo gdje je netko preskakao stranice, drugi je i nakon čitanja dugo razmišljao o onome što je čitao. Zašto je Šenoina Branka zanimljiva, a Šimunovićev Alkar ne? Zašto većina učenika ne voli Starca i more i Nazorovu Vodu (da ne spominjem Povjestice), a vole Kolarovu Brezu i Brucknerovu Sadako?

U razgovoru s osmašima s kojima sam se družila na početku petog razreda te od kraja šestog do sad, ponovno su se kao odabir najzanimljivijih knjiga pojavili isti naslovi. U generaciji od prije dvije godine uvjerljivo je kao najbolja knjiga vodila Sadako hoće živjeti, a pri vrhu je bila i Kod kuće je najgore. Dok je za drugu jasno zašto se tu nalazi, i rijetko koji učenik kaže da mu je bila dosadna, velik interes za Sadako me iznenadio. Iako tu lektiru obrađujem uz dodatne projektne zadatke, ta generacija radila ju je kad sam bila na porodiljnom. Ova generacija izdvojila ju je kao zanimljivu i potresnu i vjerujem da će mnogima dugo ostati u sjećanju. Tema je bila zanimljiva i zbog gradiva iz povijesti koje se obrađivalo u isto doba.

Teza da prosječan učenik osmog razreda još uvijek voli knjige sa sretnim završetkom, itekako utječe na odabir knjiga koje su im bile zanimljive. Međutim, i tu postoje izuzeci. Iako i Breza završava tragično, na kraju je ipak prisutna doza Markova kajanja i spoznaje da je ljubav postojala, a dobrom ukupnom dojmu uvelike doprinosi i Babajin film.

clip_image002[1]

Alkar im je pak, s druge strane, sadržajno odbojan jer nikako ne mogu odobravati razliku u godinama i u svojim razmišljanjima o budućnosti vjeruju da je Marta trebala odabrati po godinama sebi bliskog muškarca. Tu i postavka da „ljubav ne pita za godine“ pada u vodu jer moji učenici gledaju iz svoje perspektive (što je u redu jer je to odraz njihovih godina i trenutačnog poimanja svijeta) i ustraju u svojim stavovima čak i kad osvijeste sve razloge Martinog odabira. Naravno da su ti satovi izuzetno zanimljivi!

Šenoina je Branka druga krajnost, ali itekako razumljiva – em ima sretan kraj (kao iz Barbie filmova – djevojka dobije svojega plemića), ali je i lektirno djelo koje tematikom može konkurirati bilo kojoj sapunici na televiziji. S Brankom se mogu poistovjetiti (napominjem da ovako reagiraju moji učenici), čitaju o temi škole što im je blisko, a posebno im se dopada Brankino odbijanje udaje za Belizara. Naravno da happy end zaokružuje čitavu priču!

clip_image004

Ima još naslova za koje sam očekivala da će biti zanimljiviji, ali sam se prevarila. Kao najzanimljiviju knjigu dečki su očekivano odabrali Adriana Molea (u 7. su razredu dečki čitali Adriana, a cure Jesam li se zaljubila – isti mjesec zbog malog broja knjiga). Kako knjiga obiluje njima zanimljivim temama, opisima i nazivima, uživali su u mogućnosti provokacije (baš su se pripremili da provociraju učiteljicu), ali im učiteljica nije ostala dužna Smješko namiguje! Sigurna sam da će ih ta knjiga potaknuti na čitanje i nekih drugih čije sam naslove usput spomenula, a obrađuju se u srednjoj školi. Hoće li ih najava da i između knjiga koje moraju čitati za lektiru ima „zanimljivih“ sadržaja držati dovoljno dugo da to i provjere, ostaje na njima.

Cure su u odabiru najzanimljivije knjige bile mnogo šarolikije: Dnevnik Ane Frank (koji je bio dodatna lektira), Branka, Breza, Mali princ… Složnije su bile u knjigama koje im se nisu svidjele jer su bile nezanimljive, a na tom su popisu knjige o dječjim muškim družinama.

clip_image006Možda je najbolji opis doživljaja čitanja izrekao učenik koji je rekao: „ Čitao sam Starca i more, i on se borio i borio i borio i navijao sam za njega… I onda – ništa! Sve su mu pojeli. Bio sam tako jadan da mi je bilo žao što sam uopće čitao knjigu! To mi je bila najgora knjiga!“ Istovremeno je njegov prijatelj tiho napomenuo da je njemu to bila jedna od najboljih knjiga. I raspravljajte onda o ukusima!

Jedna misao o “O ukusima se ne raspravlja!

  1. Pingback: O čitanju i knjigama, ali i o još puno toga… | Pogled kroz prozor

Odgovori

