Plakat u nastavi hrvatskoga jezika

Znate li izraditi plakat? Ma, kakvo pitanje, naravno da znate, plakate izrađujete cijeli svoj profesionalni vijek, a i ono razdoblje kad ste i sami bili učenici🙂. Jest da je plakat u nastavi prije tridesetak ili dvadesetak godina bio puno rjeđe nastavno sredstvo ili pomagalo, ali nije bio nepoznat pojam. S primjenom HNOS-a odjednom se revitalizirao pa ga je odjednom bilo u pretjeranim količinama, ali mi se čini da njegova popularnost lagano opada. Barem je tako u mojoj školi jer svi u većim količinama koristimo IKT pri čemu nam je za istu stvar koja se postiže plakatom (kad je on nastavno pomagalo) dovoljno računalo i projektor. Naravno, to ne znači da smo ga izgnali iz nastave. Naprotiv, plakat je itekako potreban za određene dijelove nastave ili rad učenika.

Izrada plakata kao sinteze neke nastavne teme odličan je način ponavljanja i utvrđivanja gradiva. Međutim, plakat se može koristiti i u druge svrhe – može biti odraz kreativnosti i mašte u prikazu pojedinih tema iz književnosti (primjerice, jesen oko nas, zima kuca na vrata…), može biti rezultat istraživačkog rada ili projektne nastave, najavni oglas za školsku predstavu ili gostovanje poznatih osoba u školi, poziv za različita događanja… Primjena plakata uistinu je široka. Ali…

Ali, jeste li baš uvijek zadovoljni plakatima koje dobijete? Sa svim plakatima ili s nekolicinom? Borite li se s previše teksta? Previše slika i premalo teksta? Jesu li i vaši plakati rezultat kopipejstiranja (općepopularna radnja copy – paste)? Ili ste sretnik/sretnica čiji učenici savršeno naprave ono što ste im zadali i o čemu ste se dogovorili? Ako jeste, blago vama, mi ostali radimo na tome🙂.

Dakle, što učiniti kad učenik donese plakat, a on ne valja? Dati mu jedinicu? Pa, napravio je plakat, ipak je nešto radio. Vratiti plakat na doradu? Ali, trebao nam je baš za taj sat! Začarani krug koji je teško razriješiti. Kao prvo, treba unaprijed utvrditi pravila i elemente koji se vrjednuju pojedinom ocjenom. Ako se učenik odluči na prepisivanje s interneta, dobit će dvojku. Zadovolji li sve dogovorene kriterije, ne gine mu petica. Isto je i s prezentacijom plakata. Više od trojke ne može dobiti onaj koji čita s plakata jer to znači da je:

a) Na plakatu previše teksta

b) Tekst prepisan

c) Prezentacija nije uvježbana.

Isto kao i kod PowerPoint prezentacija, važan je omjer teksta i slike te priprema za javni nastup.

Da bi nam ipak bilo lakše, evo nekih općih pravila za izradu plakata.

1. Bitne osobine plakata su: čitljivost, preglednost i dopadljivost .

a) Čitljivost uključuje veličinu i vrstu slova:

· naslov plakata mora biti čitljiv s udaljenosti od najmanje 2 metra,

· podnaslov i tekst moraju biti čitljivi s udaljenosti od najmanje 1,5 metar,

· za tekst su čitljivija mala tiskana slova,

· treba izbjegavati različite tipove slova, podvlačenje slova i sjenčanje.

b) Preglednost – tema mora biti obrađena sustavno i u logičnom slijedu: uvod, opis, razrada i zaključak.

c) Dopadljivost – kompozicija plakata zahtijeva pravilan raspored elemenata plakata i obuhvaća: naslov, tekst, slike, podatke o autoru i sl.

2. Osnovni elementi plakata

 

· naslov (mora biti uočljiv i zauzimati središnji položaj),

· tekst (obrađena građa),

· fotografije, crteži, tablice i grafički prikazi (ispod svakog prikaza objašnjenje što predstavlja),

· podaci o autoru (lijeva strana plakata u donjem dijelu),

· estetski elementi (boja, međuprostor, okvir, rubovi, stil),

· poželjan je kontrast boja podloge i boje teksta, tople boje privlače, hladne odbijaju, boja može biti u funkciji teme (pr. obrada jeseni – žutosmeđa),

· međuprostor mora biti usklađen s dijelovima plakata i može se ispuniti bojom ili tekstom,

· okvir i rubovi trebaju biti usklađeni – treba paziti na udaljenost elemenata plakata od samoga ruba,

· stil – treba se truditi biti originalan i koristiti zanimljiva rješenja,

· količina slova (teksta) – pojedinačni tekst može imati najviše 15 redova, a sveukupni tekst oko 500 riječi (najviše do 1500).

3. Cilj izrade plakata

Prema dogovoru što se plakatom želi postići, ciljevi su različiti:

· samostalnim istraživanjem doznati više o zadanoj temi i proširiti svoje znanje uz usvajanje novih činjenica o temi koja se obrađuje,

· razviti znatiželju i sposobnost uočavanja bitnih činjenica vezanih za temu te pravilan odabir za plakat,

· potaknuti učenje na zabavan način, uz puno volje i mašte,

· razviti osjećaj za kreativnost u odabiru materijala i izradi plakata,

· plakatom izraziti osjećaje, odnosno iskazati svoj doživljaj zadane teme,

· temu obraditi sadržajno, sustavno i pregledno. (Prilagođeno prema: „Izrada plakata“ Ruža Jozić, SŠ Sesvete).

Vjerujem da ste preplavljeni plakatima različitih nakladničkih kuća. Priznajem da je i meni često jednostavnije, preglednije i brže koristiti gotove plakate jer za izradu vlastitih uvijek postoji nekakav ali🙂, najčešće onaj povezan s manjkom vremena. Ali🙂, isto tako priznajem da su mi u sjećanju puno duže ostali ručno izrađeni plakati, kako moji, tako i mojih učenika, pogotovo jedan koji su prije desetak godina izradila tri učenika s kojima sam se redovito družila na dopunskoj nastavi i koji su me uvjerili da kreativnost često nema veze s formalnim znanjem (tema plakata bile su pjesme Zvonimira Baloga iz knjige Veseli zemljopis).

2 misli o “Plakat u nastavi hrvatskoga jezika

  1. Sviđa mi se vaša poduka o plakatima.Vrijeme je da se nakon pomalo nekritičkog oduševljenja plakatima oni vrate u razumnu mjeru, a pravi način je da se poštuju kriteriji izrade i cilj koji se želi postići. Osobno sam za više ručnog rada na plakatima. To možda traži više truda, ali zna biti i kreativnije, a mislim da se takav rad duže i pamti.

  2. Pingback: O čitanju i knjigama, ali i o još puno toga… | Pogled kroz prozor

Odgovori

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s