Šaljive narodne pripovijetke

Standardno

Upišete li u tražilicu pojam iz naslova, vjerujem da ćete se razočarati ukoliko ste se nadali pronaći neku ideju za interpretaciju lektire. Uglavnom ćete dobiti informacije o izdanjima knjiga, izdavačima te priređivaču Stjepku Težaku. Kako pristupiti čitanju i interpretaciji knjige – ne. Teško za povjerovati da nitko nije podijelio svoje zamisli Tužni smiješak.

Pretražujući tako internetske baze podataka, prije godinu-dvije sam naišla na jednu prezentaciju namijenjenu učenicima nižih razreda i poticanju čitanja. Ideja zajedničkog čitanja na satu uz projekciju na platnu učinila mi se izuzetno primjenjivom za čitanje šaljivih narodnih pripovijedaka. Zato ovaj mjesec moji učenici nisu kod kuće čitali predviđenu lektiru jer smo to namijenili za sat.

clip_image002

Iz opere Ero s onoga svijeta

Ruku na srce, narodna književnost nije nimalo zanimljivo štivo petašima, ni bilo kojem osnovnoškolcu. Kako ih zainteresirati za čitanje teksta koji vrvi nepoznatim riječima, napisan je na dijalektu, govori o likovima koji njima baš ništa ne znače? Kako Podravce zainteresirati za narodnu književnost Hercegovine ili Dalmatinske zagore? I njihovim je roditeljima svijet narodne književnosti dalek jer su i oni rođeni u vrijeme kad je interes za narodnim stvaralaštvom, jednostavno rečeno, splasnuo. Jedino se možemo osloniti na bake i djedove, u najboljem slučaju. Kako im ipak pokazati da griješe ukoliko ni ne pokušaju, da su to univerzalne priče u kojima će uživati i koje će ih nasmijati? I kako im, istodobno, ne ubiti rasplamsanu ljubav za čitanje (zahvaljujući zavodljivosti Mire Gavrana i sanje Pilić)?

Kao rješenje se nametnulo čitanje na satu. Početna ideja da koristimo projekcijsko platno nije bila primjenjiva iz više razloga pa su učenici dobili svoj primjerak knjige, a ja sam pripremila svoj odabir pripovijedaka. Za uvod sam pripremila kratku prezentaciju o narodnoj književnosti, a onda smo prionuli čitanju Smiješak. Bilo je tu tekstova o nadmudrivanja žene i muža, žene i vraga, ciganima, Eri i Nasrudin hodži, ugađanju svima, muškim i ženskim poslovima …

Nakon što sam pročitala tekstove koje sam pripremila, učenici su dobili određeno vrijeme da sami pročitaju još pripovijedaka, a onda je svatko morao naglas pročitati jednu po svom izboru. Uvjerljivo najpopularnijima pokazale su se priče o ciganima i u jednom smo razredu pročitali sve koje su bile u knjizi. Zbrojite li, dakle, priče koje su čitali učenici s onima koje sam im pripremila (12), dobiva se zgodna brojka od preko trideset (ovisi o broju učenika u razredu) pripovijedaka koje su svi čuli i svi razumjeli. Mislim da je to i bit čitanja. Mogla sam ja njih natjerati da čitaju kod kuće, ali bi to bilo baš tjeranje i muka. I čitanje bez razumijevanja. Na ovaj su način spontano reagirali na tekst, smijali se, komentirali, uspoređivali sa svojim iskustvom i uživali u ugodnoj atmosferi na satu. Treba li napominjati da smo na kraju svi bili zadovoljni? i da su priznali da takvo što nisu očekivali?

Na lektiru se nadovezao i sat medijske kulture jer smo gledali lutkarski film Mate Bogdanovića „Gliša, Raka i Njaka“ po scenariju Kreše Golika i prema elementima narodne pripovijetke „Svijetu ne možeš ugoditi“. Uspjeli smo napraviti usporednu analizu teksta i filma te zaokružiti cijelu priču o narodnom stvaralaštvu pričanjem viceva (primjerenog sadržaja, naravno!).

I tako se sadržaj koji mnogi ni u ludilu ne bi uzeli u ruke pretvorio u nešto zanimljivo, svakodnevno i razumljivo, a popularnost priča o ciganima svjedoči da su od svih likova upravo oni mojim Podravcima najbliži jer ih poznaju.

About these ads

2 responses »

  1. Poštovana kolegice, slažem se s Vama da je interpretacija ove lektire pravi izazov, a bez pravih uputa kako to što bezbolnije izvesti.
    Ja to obrađujem slično kao i Vi, ali učenici obično rade u skupinama i traže priče s određenom temom, a zatim izrađujemo slikovnice ili čak lutke te uprizorujemo neku priču. I nastojim da ocjene uvijek budu jako poticajne. Lijepi pozdrav!

  2. Ja sam nastavnica također. Moji učenici i ja tu lektiru radimo na satu i nema problema. Svatko kaže po koju rečenicu i gotovo! Ta lektira je stvarno teška pa ju radimo svi zajedno.:) Pozdrav iz Požege!

Odgovori

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Log Out / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Log Out / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Log Out / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Log Out / Izmijeni )

Spajanje na %s